BİREYSEL
BELİRLENİMLİ Proje Atölyesi
Bir Hikayeyi Görselleştirmenin Püf Noktaları
Proje
Danışmanı: HATİCE EZGİ ÖZÇELİK
Danışman
yardımcısı: YUSUF AK
Dijital makinelerin
fotoğraf dünyasına getirdiği faydalar saymakla bitmez. Ama bir şeyi götürdüğü
kesin; o da düşünerek deklanşöre
basmayı. İşte şu anda içinde bulunduğunuz “Bireysel Belirlenimli” proje
atölyesinde hepinizin öğreneceği ve fotoğraf hayatınız boyunca da
kullanacağınız en önemli ders düşünerek deklanşöre basmak olacaktır.
Bu beceriyi kazanmanız; beyninizle kalbinizin senkronize olmasını sağlayarak, duygularınızı izleyicilere aktaracak en uygun fotoğrafı
çekmenize yardımcı olacaktır.
Foto-grafik hikaye anlatımının
özelliklerini ana hatlarıyla şöyle özetleyebiliriz:
İlk önce; çekilen her
fotoğraf en azından bilgilendirici olmalı, buna
ilaveten izleyende sevinme,
üzülme, kızma vb. gibi insani duygular uyandırmalıdır.
Sonrasında,
fotoğraflardaki bu duygular bir bütün içine kanalize edilerek, insanda kuvvetli
duygular uyandıran bir hikayeye dönüştürülmelidirler.
Aslında etrafımızda oluşan
her olayın arkasında bir hikaye yatar. Vapur düdüğünün ötüşü arkasında bir
hikayeyi barındırır, köpeklerin havlamaları, kuş cıvıltıları, bulutların yağmur
olarak yere inmesi, sokaklarda sel gibi akan insanların içinden bir insanın
kederli bakışı, cıvıl cıvıl okula giden çocuklar, neşeli kahkahalar, ormanları
katleden motorlu testerelerin yürek burkan uğultuları...bunların hepsi foto-grafik bir hikayeyi tetikleyen başlangıç
sahneleridir. Burada mühim olan her gün gözlemlediğimiz bu olayların hayatla
olan ilişkisini görsel olarak kurabilmektir.
Fotoğrafların hikaye
anlatabilen mükemmelliğe erişebilmesi için beş özellikle donatılmış olması
gerekir:
1-Fotoğrafın
İzleyicide Uyandırdığı Ruh Hali: Bu duygu fotoğrafta arka
planın netliği-fluluğu veya ön plandaki ana nesnenin arka planla ilişkisiyle
anlatılabilir. Örneğin, çok net fotoğraflar keskin duygular yaratırken net
olmayan veya göreceli hareket netsizliğiyle çekilmiş fotoğraflar daha yumuşak
daha fani duygular yaratırlar.
2-
Duygu: Fotoğrafta duygu, canlıların yüz ifadeleriyle veya beden
dilleriyle ifade edilebilir. Fotoğraftaki hikayeyle empati kurabilmemizin en
önemli öğelerindendir.
3-
Anlatım Dili: Eğer bir izleyici fotoğrafta, deklanşöre basılmadan
öncesini ve sonrasını görebiliyorsa yani fotoğrafta bir hikaye akışı
varsa, fotoğrafta uygun bir anlatım dilinin varlığından söz edebiliriz.
Anlatım dilinin başarısı
kompozisyona eklenen veya dışında bırakılan nesnelerle kontrol edilir. Bu
konuya An ve Sonsuzluk projemizde sayısız kere değindik.
4-Fotoğrafta
düşünce: Fotoğraf sizin dünya görüşünüzü yansıtmalıdır. Çok kabaca; sol
görüşlü bir insansanız emekten yanasınızdır, sağ görüşlüyseniz sermayeden
yana...
5-
Mesaj: Fotoğrafın bir mesajı olmalıdır. Fotoğrafa bakanın
zihninde yeni gelecek tasavvurları yaratan bir mesaj olmalıdır bu.
Renkler, motifler, makro veya zoom kullanımı, olayın geçtiği yer, fotoğrafta
tam olarak yerine konulmamış veya her şeyin yerli yerindeliği fotoğrafta mesajı
yaratan öğelerdir.
Fotoğraf sanatında, deklanşöre
basanla izleyenin aynı mesajı alabilmesi için bütün bunlar üzerinde titizlikle
durulması gereken özelliklerdir.
Bu projede, üstte ana hatlarıyla vurguladığım özelliklerde fotoğraf
çekebilmek için ilk önce kendi ilginizi çeken bir konu bulmalısınız.
Bir de; seçtiğiniz proje konusuna
hakim olmalısınız ki, o konu hakkında hiçbir şey bilmeyen insanlara projenizi
görsel olarak anlatabilesiniz.
Bu projede benim görevim;
anlatmayı seçtiğiniz konuyu, en iyi şekilde nasıl foto-grafik bir hikayeye
dönüştüreceğiniz konusunda size yol göstermek ve bu yolda gerekli olan teknik,
estetik bilgilerle donanmanızı sağlamak olacaktır.
Bu projeyi layıkıyla yerine
getirebilmeniz için önünüzde yedi
aylık bir süre var. Bu süreyi tamamladığınızda kendinizi her konunun
üstesinden gelebilecek usta bir fotoğrafçı gibi donanımlı hissedecek ve
fotoğraf sanatına daha sıkı sarılacaksınız.
Proje bitiminde bütün
katılımcıların yer alacağı bir toplu gösteri planlanmaktadır. Projede yer alan
fotoğraf seçkilerinden oluşan bir sergi açma fikri de ihtimal dahilindedir.
Hatice Ezgi Özçelik